Menneet kouluvuodet osa 3.

Aiemmat:
Osa 1
Osa 2

3. lukuvuosi

Kolmantena vuotena alkoivat suuntautumisopinnot, minun osaltani siis harrasteohjaajan opinnot. Niihin sisältyi paljon ratsastusta, ratsastuksen ohjaamisen teoriaa ja käytäntöä sekä harrastepalvelujen tuottamista sekä yrittäjyyttä.

Itse olin heti vuoden alusta poissa, ensimmäisen jakson, sekä osan toisesta jaksosta - joista ensimmäinen oli lukiojakso ja toinen ammattikoulunopintoja. Miksi?
Koska olin vielä työharjoittelussa Ameriikoissa, sieltä palatessani lähdinkin lähes suoraan 3 kuukauden mittaiseen työharjoitteluun Artjärvelle, Tortolan talleille.
Harjoittelu Tortolassa oli todella mukava ja hauska, pääsin tekemään töitä ilman niskaanhuohotusta, pääsin pitämään tunteja sekä osallistumaan tunneille. Pääsin taas etenemään hurjasti monella saralla.
Harjoittelun jälkeen olin jälleen hetken mukana normaalissa kouluarjessa, kunnes helmikuussa  2012 minulla alkoikin taas uusi harjoittelu. Tällä kertaa Sysmässä, Sallan tallilla. 
Kyseisen harjoittelun aikana edistyin jälleen ratsastuksessa, sekä aloitin Jiiveen kanssa työskentelemisen, joka oli suuri osa opinnäytetyötäni.

Lukiojaksojen sekä Amerikan takia minulla jäi monia teoriatunteja käymättä liittyen harrasteohjaajan tutkintoon. Näin jouduinkin hieman puutteellisin tiedoin, kesken harjoittelun, lähtemään näyttöihin. 2012 keväällä suoritin ohjausnäytön sekä esteratsastuksen I -esteradan, saaden arvosanoiksi molemmista 2.

Huipputyytyväinen en ollut, mutta arvosanat olivat riittävät - joten en kokenut tarvetta lähteä enää korottamaan näyttöjen arvosanoja. Muutenkin vuoden aikana pääsin koululla ratsastuksen kanssa hyvin paljon eteenpäin.Vaakun kanssa harjoiteltiin ahkerasti esteratsastusta ja kouluratsastusta. Alkuun meno olikin aika päätä huimaavaa, vaarallista ja pelottavaa - kun yhteistä kieltä ei löytynyt.
Kuitenkin mitä enemmän ratsastin, sitä parempi hevonen oli.


Kolmas vuosi on jostain syystä jäänyt hieman hämärän peittoon, ehkä siksi, ettei sinä vuonna tapahtunut mitään kovinkaan erikoista ja maata järisyttävää. Olin enimmäkseen työharjoittelussa ja edistyin ratsastuksessa. Koulun ulkopuolisella ajalla ehdin juhlistaa 18-vuotissynttäreitä sekä ottaa ensimmäisen tatuointini. 
Keväällä lähtivät sitten minun opiskelukaverini (=samaan aikaan aloittaneet) koulusta maailmalle ja siirryin -10 aloittaneen harrasteohjaaja porukan seuraan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti